گل نرگس
|
|
||
24 جمله زیبا و تاثیر گذار! (2)خداوند به هر پرندهای دانهای میدهد، ولی آن را داخل لانهاش نمیاندازد...
اگر هر روز راهت را عوض کنی، هرگز به مقصد اصلی نخواهی رسید.
کسانی که نمی توانند فرصت کافی برای تفریح بیابند، دیر یا زود وقت خود را صرف معالجه می کنند.
صاحب اراده، فقط پیش مرگ زانو می زند، و آن هم در تمام عمر، بیش از یک مرتبه نیست. وقتی شخصی گمان کرد که دیگر احتیاجی به پیشرفت ندارد، باید تابوت خود را آماده کند. کسانی که در انتظار زمان نشسته اند، آنرا از دست خواهند داد. کسی که در آفتاب زحمت کشیده، حق دارد در سایه استراحت کند. بهتر است دوباره سئوال کنی، تا اینکه یکبار راه را اشتباه بروی. هرگاه مشکلی را مطرح می کنید، برای رفع آن هم راه حلی پیشنهاد کنید. کیفیت جامع یعنی درست انجام دادن همه کارها در همان بار اول. آنقدر شکست خوردن را تجربه کنید تا راه شکست دادن را بیاموزید. اگر خود را برای آینده آماده نسازید، بزودی متوجه خواهید شد که متعلق به گذشته هستید. خانه ات را برای ترساندن موش، آتش مزن. خودتان را به زحمت نیندازید که از معاصران یا پیشینیان بهتر گردید، سعی کنید از خودتان بهتر شوید. اینجا، کار تمام نشده است، حتی آغاز پایان هم نیست، اما شاید پایان آغاز باشد. خداوند به هر پرندهای دانهای میدهد، ولی آن را داخل لانهاش نمیاندازد. تنها راهی که به شکست میانجامد، تلاش نکردن است. درباره درخت، بر اساس میوهاش قضاوت کنید، نه بر اساس برگهایش. از لجاجت بپرهیزید که آغازش جهل و پایانش پشیمانی است. انسان هیچ وقت بیشتر از آن موقع خود را گول نمیزند که خیال میکند دیگران را فریب داده است. کسی که دوبار از روی یک سنگ بلغزد، شایسته است که هر دو پایش بشکند. هرکه با بدان نشیند، اگر طبیعت ایشان را هم نگیرد، به طریقت ایشان متهم گردد. کسی که به امید شانس نشسته باشد، سالها قبل مرده است. اگر جلوی اشتباهات خود را نگیرید، آنها جلوی شما را خواهند گرفت. اینکه ما گمان میکنیم بعضی چیزها محال است، بیشتر برای آن است که برای خود عذری آورده باشیم. گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
موضوع مطلب : جملاتی زیبا و خواندنی از بزرگاندر روزگاری که لبخند آدمها بخاطر شکست توست ، برخیز تا بگریند آدمها . کوروش کبیر
نه مرگ آنقدر ترسناک است و نه زندگی آنقدر شیرین که آدمی پای برشرافت خود گذارد. حضرت علی (ع)
سه جمله برای موفقیت:ا دانستن بیش از دیگران - کار کردن بیش از دیگران - انتظار کمتر از دیگران . ویلیام شکسپیر***
***
***
***
***
***
***
اگر بخواهید دائم درمورد انسانها قضاوت کنید، هرگز فرصت دوست داشتن آنها را نخواهید داشت! . مادر ترسا
***
***
موضوع مطلب : پنج شنبه 92 تیر 6 :: 7:55 عصر :: نویسنده : فاطیما
در دوران کنونی که زمان غیبت امام زمان(عج) است، ولایتمداری افراد می تواند از نشانه های بارز یک منتظر حقیقی امام غایب(عج) باشد.جام کشکول؛ باز هم نیمه شعبانی دیگر از راه رسید و خیل منتظرانت چشم به راه سپیده مانده اند. سال های سال است که دل بیقراران و مشتاقانت در تب و تاب حضور گرانسنگت ای یوسف فاطمه(س) می تپد و چه شب ها و روزهای انتظار را طی کردیم و به امید فرجت دعای آمدنت را زمزمه نمودیم... نیمه شعبان، زادروز تولد قائم آل محمد(ص) است.همان منجی که با قدوم مبارکش جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، پلیدی ها و ظلم ظالمان را نابود و حق را به حق دار خواهد داد. در میان اعیاد شیعیان، جشن میلاد امام عصر ارواحنا فداه حال و هوای دیگری دارد، حالتی که قابل وصف نیست و قلم و زبان هر چقدر توانمند باشد باز از بیان آن ناتوان است. به تحلیل و بررسی نشانه های منتظران ظهور و ویژگی های یک فرد منتظر پرداخته ایم. میلاد عشق در روز جمعه امام مهدی(ع) در سپیده دم روز جمعه، نیمه شعبان سال 255 هجری قمری برابر 869 میلادی در شهر سامرا در عراق دیده به جهان گشود. البته در سال تولد ایشان اختلافی مطرح است و سال 254 و 256 نیز گفته شده است که می تواند به علت پنهانی بودن تولد ایشان باشد. حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری کارشناس علوم دینی در گفت وگو با روزنامه کیهان در باب ویژگی های منتظر واقعی امام عصر(عج) می گوید: «در لغت منتظر به کسی می گویند که چشم انتظار باشد و یا آماده آمدن و ورود کسی باشد.» وی در ادامه می گوید: «این حالت را می توان به فردی تشبیه کرد که روی زانو در حال تجافی و منتظر قیام امام جماعت برای رکعت بعدی نماز باشد، یعنی نیم خیز و کاملا آماده قیام و همراه شدن با امام جماعت، در واقع یک منتظر واقعی هم باید اینچنین حالتی داشته باشد و هر لحظه منتظر امام غایب (عج) باشد.» در روایات متعددی آمده است که یک منتظر واقعی باید آداب و اصولی را رعایت کند تا بتواند در جرگه منتظران واقعی امام مهدی(عج) درآید.حجت الاسلام والمسلمین مهری در ادامه همین بحث می افزاید: «بدون شک باید شرایط ویژه ای را رعایت کرد تا بتوان یک منتظر به معنای حقیقی کلمه بود. بر همین اساس یک منتظر واقعی کسی است که گوش به فرمان امام خود باشد و آنچه که او می گوید و فرمان می دهد انجام دهد و در دوران انتظار به تمام اعمال خواسته شده جامه عمل بپوشاند و در رفتار، گفتار، کردار و تمامی اعمال ریز و درشت خود نظارت و کنترل کامل داشته باشد و مطیع محض امام خود در هر حال و شرایطی باشد.» نشانه منتظران ظهور در دوران کنونی که زمان غیبت امام زمان(عج) است، ولایتمداری افراد می تواند از نشانه های بارز یک منتظر حقیقی امام غایب(عج) باشد. حجت الاسلام والمسلمین مهری در این باره به گزارشگر کیهان می گوید: «ولایتمداری رکن اصلی نشانه یک منتظر واقعی است این بدان معناست کسانی که ولایت پذیریشان در زمان غیبت از امام و نایب امام بالاتر است به بحث مهدویت و انتظار نزدیک تر هستند.» این کارشناس علوم دینی با تاکید بر اهمیت فراوان موضوع ولایتمداری افراد در مباحث انتظار می گوید: «در زمان حاضر بارزترین و برجسته ترین نشانه یک منتظر واقعی امام زمان(عج) را باید با محک ولایت پذیریشان سنجید. افرادی که در برابر نایب امام غایب(عج) می ایستند و مطیع محض و امر او نیستند قطعاً نمی توانند در زمره منتظران واقعی به حساب آیند. به بیان دیگر باید گفت اگر شما ولایت پذیریتان زیر سؤال باشد قطعاً در بحث انتظار نیز نمی توانید در ردیف منتظران حقیقی امام زمان(عج) قرار بگیرید.» وظیفه اصلی منتظران ظهور چیست؟ افرادی که در جرگه منتظران ظهور امام مهدی(عج) قرار دارند قطعاً دارای وظایفی هستند که باید در دوران انتظار انجام دهند. مریم محمودزاده استاد دانشگاه شهیدبهشتی در این باره می گوید: «انتظار ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) به دو گونه است؛ یکی انتظار اعتقادی و شعاری و دیگری انتظار عملی و فراهم کردن زمینه ظهور آن حضرت.» وی می افزاید: «اما آنچه که مهم تر و مأموریت اصلی منتظران ظهور است، انتظار عملی و زمینه سازی برای برپایی حکومت عدل جهانی در ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.» محمودزاده در ادامه به روایاتی اشاره می کند و می گوید: «علی بن محمد از محمد بن علی بن ابراهیم و او از عبدالله بن صالح نقل می کند که گفت: امام زمان(عج) را در کنار حجرالاسود مشاهده کردم که مردم همگی جذب نورانیت وجود او شده بودند، درحالی که ایشان را نمی شناختند چنین مجذوب بودند.» اهمیت شناخت امام غایب حجت الاسلام یوسفیان می گوید: «این شناخت دو جنبه دارد، اول معرفت شخص آن بزرگوار که او کیست و زندگانی او به چه صورت است؟ دوم معرفت شخصیت ایشان که جایگاه آن حضرت در نظام هستی کجاست و چه آثاری بر آن مترتب است و ما چه وظایفی در قبال امام داریم؟» انتظار فرج در عصر حاضر روایت است از پیامبر اعظم(ص) که فرمودند: بالاترین جهاد امت من انتظار فرج است. مرادی در تشریح این سخنان می گوید: «انتظار سازنده اصلاح گراست و دارای شرایط و ویژگی هایی است. اما انتظار ویرانگر هم همان است که معتقد است باید جامعه را به فساد کشاند تا ظهور حضرت میسر گردد.» این کارشناس امور فرهنگی به فرهنگسازی در باب مهدویت اشاره می کند و تصریح می کند: «باید با فرهنگسازی در جامعه موضوع مهدویت و انتظار را نهادینه کنیم، امروز خیلی از افراد هنوز با موضوع مهدویت بیگانه و ناآشنا هستند. لذا یکی از اصلی ترین وظایف در باب مهدویت این است که یک منتظر واقعی در بعد علمی، عقلی و رفتاری پیرو واقعی امام باشد و ایمان و فضایل را در وجودش تقویت کند و در وهله اول به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تمسک بجوید. از حضرت امام صادق(ع) روایت است که فرمودند: خوشا به حال شیعیان ما، همان کسانی که تمسک می جویند به محبت ما در زمان غیبت قائم ما.» مرادی به روایت دیگری از امام زین العابدین(ع) اشاره می کند و می گوید: «امام سجاد(ع) می فرمایند: هر کس که در زمان غیبت امام زمان(عج) در ولایت ما اهل بیت علیهم السلام ثابت قدم باشد پاداش هزار شهید از شهدای جنگ بدر و احد را به او می دهند. این حدیث بسیار پر مغز از امام چهارم شیعیان نشان از اهمیت بسیار زیاد بحث ولایت پذیری و ثابت قدم ماندن در راه ولایت اهل بیت و نایب امام زمان(عج) دارد.» امر به معروف و نهی از منکر حجت الاسلام مرادی در ادامه سخنان خود به امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده و تصریح می کند: «از دیگر نشانه های منتظران ظهور این است که بسیار اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند و دوست دارند جامعه اصلاح شود، از همین رو این فریضه یکی از ارکان اصلی در باب مهدویت و نشانه منتظران ظهور است.» مرادی غافل نبودن از یاد امام مهدی(عج) و گوش به فرمان نایب امام بودن را از جمله خصوصیات بارز منتظران ظهور می داند و می گوید: «در زمان حاضر توجه به فرامین نایب امام زمان که همانا مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مدظله العالی است می تواند منتظران ظهور را به سرچشمه اصلی زلال ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نزدیک تر کند.» امام مهدی(عج) در توقیعی به شیخ مفید می فرمایند: «ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نیست.» و در قسمتی دیگر از این توقیع آمده است: «ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم؛ اگر جز این بود دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند.» شرایط بیعت یاران خاص با امام زمان(عج) حضرت امیرالمؤمنین(ع) در خطبه معروف به «خطبه البیان» که در بصره ایراد فرمودند، در بیان علائم و نشانه های ظهور امام زمان(عج) و نیز وقایع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبی فرمود که در بخشی از آن آمده است: پس از آن که حضرت صاحب الزمان(عج) در ابتدای ظهور، یاران خاص خویش، یعنی همان 313 نفر را مورد آزمایش قرار می دهد و آنان را در طلب آن حضرت از مکه به مدینه، سه بار رفت و آمد می کنند، آن بزرگوار بین صفا و مروه بر آنان ظاهر می شود و خطاب به آنان می فرمایند: «انی لست قاصعاً امراً حتی تبایعونی علی ثلاثه خصله تلزمکم لاتغیرون منها شیئاً و لکم علی ثمان خصال فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، یا ابن رسول الله!»؛ «هیچ برنامه روشنی برای شما ارائه نمی دهم، مگر این که با من هم پیمان شوید که سی خصلت را همواره مراعات کنید و هرگز هیچ یک از آنها را تغییر ندهید و رها نکنید، در برابر پیمانی که شما با من می بندید، من هم با شما پیمان می بندم، هشت خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.» آنان عرض می کنند: ما گوش به فرمان و مطیع هستیم، ای پسر پیامبر خدا! هر شرطی که می خواهی مطرح فرما، پس از آن که یاران اعلان آمادگی کردند، حضرت صاحب الزمان(عج)، به طرف کوه صفا حرکت می کند و آنان نیز همراه آن حضرت حرکت می کنند، در آنجا امام زمان(عج) خطاب به آنان می فرماید: «اما آن سی نکته ای که باید منشور هم پیمانی شما با من باشد، مواردی است که در ذیل می آید: 1- هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقب نشینی نکنید. هرگاه شما نسبت به این 30مورد ذکر شده با من پیمان بستید، این حق را خواهید داشت که من هم در مورد هشت چیز با شما پیمان بسپارم: 1- متعهد می شوم، شما دوستان خاص من باشید و دیگران را بر شما ترجیح ندهم. پس همگان، خدا را آن گونه که شایسته است، عبادت می کنیم، من به عهدم با شما وفا می کنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانید.» حال آیا ما منتظر واقعی امام عصر(عج) هستیم و می توانیم با توجه به این تعهدات خود را بیازماییم؟! باشگاه خبرنگاران موضوع مطلب : چهارشنبه 92 تیر 5 :: 7:57 عصر :: نویسنده : فاطیما
بازخوانی سخنان آیتالله فاطمینیا درباره آغاز ولایت و امامت امام عصر (عج)
هرگاه مردم لیاقت پیدا کنند، حضرت تشریف میآورند
شناخت صحیح امام برایمان از هرچیز واجب تر است تا راه را از بی راهه تشخیص دهیم و در همین دوران نیز مأموم شایسته ای برای اماممان گردیم. در همین راستا، بخشی از بیانات آیتالله فاطمینیا در رابطه با شناخت و وصول به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زیر آمده است:
ظاهر این آیه شریفه این است که می خواهد انسان را متذکر به نعمتهای پروردگار نماید؛ آن هم یکی از نعمتهای حیاتی و با اهمیت. بسیاری از نعمتها هستند که مادامی که در دسترس ما میباشند، به آنها توجهی نداریم و قدر و ارزش آنها را نمیدانیم. اما هنگامی که از دست بروند، ناگهان متوجه فقدان آنها و ارزشی که داشتند میشویم. چه بسا انسان بزرگترین نعمتها را که همیشه با او هستند ـ یعنی صحت و سلامت ـ مورد غفلت قرار میگیرند؛ چنانچه در حدیث است: نِعمتان مجهولتان: الصحه و الأمان «دو تا نعمت هستند که مجهول القدر میباشند که عبارتند از: صحت و امنیت». ظاهر آیه، اشاره به نعمت آب میباشد. آب، نعمت بسیار بزرگ و منشأ آثار فراوان و لا تُعدّ و لا تُحصی میباشد. اما تأویل این ایه شریفه: روایات معتبری از ائمه (علیهم السلام) وارد شده است که مراد از ماء معین و آب خوشگوار در آیه، وجود اقدس حضرت صاحب الامر (عج) میباشد. خدا میفرماید: إذا فقدتم إمامکم فماذا تَصنعون؟ «اگر چنانچه امام زمانتان را نیافتید، چه میکنید؟!» چرا آب گوارا تأویل به امام زمان شده است؟! چه مناسبتی بین آب و وجود مبارک امام (علیه السلام) موجود است؟! این مطلب، بسیار مطلب عمیق و شریفی است. آنچه اجمالاً از دلائل استفاده میشود این است که: آب در جهان طبیعت مایهی حیات موجودات میباشد چنانچه خداوند میفرماید: «وَجَعَلنا مِنَ الماءِ کُلَّ شَیءٍ» «و قرار دادیم از آب هرچیز زندهای را» «وَاللَّـهُ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحیا بِهِ الأَرضَ بَعدَ مَوتِها» «و خداوند از آسمان آب را فرستاد و به سبب آن زنده کرد زمین را بعد از مردنش» انسانها، حیوانات، گیاهان، همه نیازمند به اب میباشند و زندگی همه چیز بستگی به وجود آب دارد. هر جانداری چه دارای روح حیوانی باشد و چه روح نباتی، نیاز به آب دارد. این از سنتها تکوینی خداوند است که: «فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّـهِ تَبدیلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّـهِ تَحویلًا» یکی از سنن تکوینیه باطنیه خداوند این است که: رشد و ترقی و هدایت ما به دست امام (عیله السلام) میباشد. اگر کسی ائمه را رها کند و راه دیگری برود، رستگار نمیشود. بدون وجود آب در طبیعت، هیچ گیاهی سبز نمیشود و هیچ جانداری نمیتواند به حیات خود ادامه دهد. در عالم باطن هم بدون هدایت امام (علیه السلام) همه مردهاند. حیات حقیقی انسان، به وجود مبارک امام زمان (علیه السلام) میباشد. خداوند میفرماید: «أَوَمَن کانَ مَیتًا فَأَحیَیناهُ وَجَعَلنا لَهُ نورًا یَمشی بِهِ فِی النّاسِ» «آیا کسی که مرده بود پس ما او را زنده کردیم و قرار دادیم برای او نوری که با آن در میان مردم راه میرود ...» در روایت است که: أی نَصَبنا له اِماماً. یعنی «قرار دادیم امامی را برای او» در حدیث دیگر میفرماید: لَولا الحجة لساخت الأرض باَهلها «اگر حجت خدا نباشد، زمین اهل خود را فرو میبرد» و در جای دیگر میفرماید: بیُمنِه رُزِقَ الورَی و بِوُجوده ثبت الأرض و السَّماء. «به برکت و میمنت امام، مردم روزی میخورند و با وجود اوست که آسمان و زمین ثابت و پابرجاست» خداوند امام را علّت دوام و بقاء خلق قرار داده است. خواجه نصیرالدین طوسی (قدس سره) ـ که جداً افتخار عالم تشیع بلکه فخر عالم بشریت است ـ در کتاب «تجرید» عبارت کوتاه و بسیار پرعمقی دارد. میفرماید: «وجوده لطفٌ و تصرّفه لطفٌ آخر و عدمُه منَّا» «وجود امام، لطف پروردگار است؛ و تصرّف او (که در میان مردم ظاهر شود، و امر و نهی داشته و از حضورش بهرهمند شوند) لطف دیگری است؛ و عدم تصرّف او، از جانب ماست.» یعنی بیلیاقتی ما سبب غیبت و محرومیت از برکات وجود اوست. هرگاه مردم لیاقت پیدا کنند، حضرت تشریف میآورد. وقت ظهور امام زمان (علیه السلام) از اسرار الهی است.؛ لذا فرمودهاند: «کذبَ الوَقّاتون: دروغ گفتهاند تعیین کنندگان وقت ظهور». اما بزرگان و اولیایی که زیارت کردهایم ـ بدون ایت که وقت مشخصی را تعیین کنند ـ اجمالا گفتهاند: فرج، نزدیک است. یعنی بیشتر مدت غیبت سپری شده و بسیاری از علائم ظهور تحقق پیدا نموده و مقدار کمتری از آنها باقی است. اما چه زمانی است، هیچکس نمیداند! الآن ما مصداق آیه شریفه هستیم که ماء معین را از دست دادهایم و امام ما غائب میباشد. اما از نظر معنوی، حیات واقعی و معنوی ما به وسیله تعالیم ائمه (علیهم السلام) میباشد. اگر تعالیم آنان نباشد، ما مردهایم. زبان حال ما شیعیان نسبت به معصومین علیهم السلام این بیت حافظ میباشد. و من از خداوند خواستهام که در هنگام مرگ در کنار کلمهی شهادتین، آن را بر زبانم جاری نماید که میفرماید: از رهگذر خاک سر کوی شما بود / هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد اگر میخواهی جمال را ببینی باید پاکیزه شوی. جمال دیدن هم به این نیست که بروی و ببینی؛ ممکن است امام زمان (سلام الله علیه) از تو راضی شود و در تو تصرف کند اما خودت هم متوجه نشوی. چه کار داری؟! یک عده در این مملکت دکان باز کردهاند. خدا شما جوانها را از شر آنها حفظ کند. این مسائل عوامانه نیست که فلان دعا را بخوانم بعد امام زمان را میبینم. اگر صلاح باشد، امام زمان (علیه السلام) خودش را نشان میدهد. جواد است، کریم است و مضایقهای ندارد. مگر جامعه کبیره نخواندهاید؟ عادتکم الاحسان و سجیتکم الکرم. از اولیاء رسیده است که امام زمان (سلام الله علیه) از بعضیها راضی هستند و دستگیری هم میکند. یک کسی میخواهد خطا کند، حضرت تصرف میکند و نمیگذارد خطا کند. یک وقت یک کسی دارد آبرویش میرود، خب حضرت نمیگذارند. امام زمان که غایب است معنایش چیست؟ آخر غیبت و حضور که برای آنها (ائمه ع) در آن تصرفات فرقی نمیکند. اگر پاکیزگی بشود، دیدن جمال اهل بیت ولو در مرتبه ضعیف رخ میدهد. مرتبه ضعیف این است که حضرت راضی شوند دستت را بگیرند. هر شیعهای باید یک نخی از او به امام زمانش برسد. مگر میشود ما امام زمانی داشته باشیم و یک شعاعی از او به نرسد؟! این ممکن نیست. مگر اینکه کسی باشد که خدای ناکرده عاق والدین باشد، یا تارک الصلاه باشد و یا کسی را کشته باشد؛ در غیر این صورت اون شعاع خواهد بود. موضوع مطلب : چهارشنبه 92 تیر 5 :: 7:53 عصر :: نویسنده : فاطیما
امام زمان (عج) در نامه ای به شیخ مفید (ره) علت توفیق نداشتن شیعیان برای زیارت آنحضرت را بیان کرده است.
عرش نیوز ؛ امام زمان عجل الله تعالی فرجه و الشریف در تاریخ پیج شنبه 23 ذیحجه الحرام 412 هجری قمری نامه ای به شیخ مفید از استوانه های علمی و اخلاقی اسلام نوشتن که در این نامه، علت توفیق نداشتن شیعیان برای زیارت آنحضرت نیز بیان شده است. ترجمه متن نامه آنحضرت بدین قرار است: این نامه ای است از سوی بنده خدا و ان کسی که پیوسته در راه او در حرکت است و هیچ گاه از مسیر حق منحرف نمی شود به کسی که از حق الهام می گیرد (شیخ مفید ره) و خود دلیل راهنمای حق است. بنام خداوند بخشنده مهربان. سلام و درود ما بر تو که یار و یاور حق هستی و پیوسته مردم را به راستی و پیروی از کلمه صدق( شاید منظور حضرت از کلمه صدق توحید یا پیروی از قران کریم و امامت اهل بیت (ع) باشد) راهنمایی و دعوت می نمایی. اما در مورد نعمت وجود و توفیقات شما پروردگار یکتا را- که خداوند ما وپدران ماست- سپاسگزاریم و حمد وثنای خود را نسبت به ذات پاکش عرضه می داریم و از پیشگاه مقدسش مسئلت می داریم که بر پیامبر و سید و مولای ما که خاتم پیامبران است و بر خاندان پاک ومطهر او درود فرستد.
ای شیخ مفید! مناجات تو را (توجهات تو را به ساحت مقدس خداوند) دیدیم. خداوند در سایه موهبتی که در ارتباط با اولیاءاش به تو عنایت فرموده است از شما حراست و نگهبانی فرماید و از شر دشمنان در امان باشی و شفاعت ما را در برآوردن حوائج شما بپذیرد.
و هم اکنون در جایگاه و خیمه ای در قله های کوه- که البته بر مردم پوشیده است- برای حوائج شما دعا می کنم. همچنین در بیابان های تاریک و ظلمانی و صحراهای خشک و بی آب وعلف که دست تطاول زمان بدان نمی رسد برای شما دعا کنم. و به همین زودی از این محل به دشت همواری که چندان از آبادی دور نباشد فرود می آییم و از حالات آینده خود اگاهت می سازیم و بدان وسیله با خبر می شوی که به سبب کارهای خوب نزد ما مقرب باشی.
و خداوند در سایه رحمت خود تو را به این اعمال موفق داشته است. پس ای شیخ مفید – که خداوند به وسیله چشم عنایت خویش که هرگز آنرا خواب فرا نگیرد نگهداری ات کند – باید در مقابل باطل و طرفداران ان که جان مردم را به خطر انداخته اند مقاومت کنی تا پیروان باطل را بترسانی و بیهوده کاران را نیز به وحشت بیندازی و در نتیجه اهل ایمان از مخذول شدن آنان خوشحال می شوند و تبهکاران غمناک می گردند و نشانه خانه نشینی ما جنبشی است که در سایه حادثه ای در مکه معظمه و به دست شخص پلید و دورویی روی خواهد داد که خونریزی را مباح دانسته با کید و نیرنگ خویش آهنگ جان مومنان من نماید اما به هدف ظالمانه خود نخواهد رسید زیرا همواره دعای ما شامل حال اهل ایمان خواهد بود و خداوند آسمان و زمین اجابت آنرا به تاخیر نخواهد انداخت. پس دلهای دوستان و اولیای ما باید اطمینان داشته باشد و بدانند که از آسیب و زیان آن دشمن در امان خواهند بود اگر چه درگیریها و سختی های هولناک آنها را بترساند و باید بدانند که خداوند کفایت کننده امور است و تا وقتی که شیعیان ما از گناهان دوری می کنند از عنایات او برخوردارند.
ای دوست مخلص و ای کسی که به ستمگران در راه ما مبارزه می کنی! خداوند بزرگ آن چنان که دوستان صالح ما را در گذشته یاری فرمود شما را نیز با نصرت خود تایید فرماید. ما با شما عهد می کنیم که هر کسی از برادران دینی شما (شیعیان) که تقوی را سرمایه خویش قرار دهد از فتنه های گمراه کننده ظلمت خیز در امان خواهد بود (مانند فتنه های زمان خودمان) و اگر کسی برخلاف وظیفه رفتار کرده از آنچه باید عمل کند بخل ورزد مسلما خسران و زیان دو جهان نصیبش خواهد شد.
اگر شیعیان ما که خداوند آنها را به اطاعت و بندگی خویش موفق بدارد در وفای به عهد و پیمان الهی اتفاق و اتحاد می داشتند و عهد و پیمان الهی را محترم می شمردند سعادت دیدار ما به تاخیر نمی افتاد و زودتر از این به سعادت دیدار ما نائل می شدند در صورتی که بر اساس معرفت و راستگویی و صداقت آنها نسبت به ما بود.(یعنی اگر در دوستی با ما صادق بودند)
آنچه که موجب جدایی ما و دوستانمان گردیده و آنان را از دیدار ما محروم نموده است گناهان و خطاهای آنان نسبت به احکام الهی است. خداوند تنها یاری کننده و کفایت کننده تمام کارها و امور ما و بهترین وکیل برای ما است. درودهای الهی بر روان پاک خاتم الانبیا(ص) و خاندان بزرگ و برجسته او باد. این توقیع در روز اول ماه شوال 412 ه.ج شرف صدور یافته است.117
منبع: احتجاج طبرسی ج2 ص489 چاپ بیروت- مجموعه فرمایشات ص12ر موضوع مطلب : |
درباره وبلاگ
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 20 کل بازدیدها: 286535 |